Vissen op vakantie 2018

Hallo allemaal, ik (Bas de Ruijter, lid van HSV ’t Voorntje) heb mijn vakantie dit jaar met mijn vrouw en dochter door gebracht in Nederland. En wel per camper. We hebben drie noordelijke provincies aangedaan, Friesland, Drenthe en Groningen. Tijdens de vakantie heb ik een aantal keren gevist en daar heb ik een verslag van gemaakt. Ik hoop dat jullie het leuk vinden.

ons vakantie huis

Woensdag 25 juli 2018

We zijn op camping de Kuilart in Koudum.

De éérste keer ben ik wezen vissen in een verbindingswater tussen 2 Friese meren ( De Holken en De Morren ) op het aquaduct ( Akwadukt zoals de Friezen zelf zeggen) "de Galamadammen".

Overdag is het vrij druk met scheepvaart, maar 's avonds is het lekker rustig. Op een enkel bootje en een vakantieganger na, die via het aquaduct van de jachthaven naar het restaurant wil en vv.

Om 19.30 uur spullen gepakt op de fiets van mijn dochter (die heeft een transportfiets, wie niet van de jeugd tegenwoordig, maar voor nu superhandig) want we zijn op vakantie met de camper en dan neem je fietsen mee achterop de camper.

Ik vis vrij simpel , een picker van 2.70 m. Met een werpgewicht tot 50 gram, 2 bankstickjes, schepnet, klein materiaal, voer, maden, geknipte mais en wormen en o ja, een krukje om op zitten.

Na het uitpakken, eerst een voerstek opgebouwd met een korf of 4 voer daarna een onderlijn 0,12 mm bevestigd van een mtr. met haak 16 , 4 maden eraan en ingooien. Het is vrij diep 10 tellen ongeveer,  dus een meter of 7 water schat ik. Ik heb maar een korf van 30 gram.

De picker ligt net op de steun of de top staat al te schudden. Gelijk aanslaan maar ik sla van schrik te hard, niet meer gewend dat je gelijk beet krijgt na het inwerpen. Snel de korf gevuld en weer inwerpen nu duurt het iets langer maar dan volgen er toch weer tikken op de top, aanslaan ( nu wat rustiger ) en de 1e vis is een feit, met het schepnet een mooie bliek eruit geschept. Heerlijk om zo snel een vis te haken. Na het terug zetten en opnieuw inwerpen plus het aantal keren misslaan komt de 2e vis in het schepnet, ditmaal is het een kolblei. In totaal vang ik die avond in ongeveer 2,5 uur tijd,  12 vissen. 4 brasems en verder aangevuld met nog een paar blieken.

Die avond komen er ook diverse vakantiegangers langs lopen die bij het aquaduct komen kijken en natuurlijk vragen: En al wat gevangen? Wat ik volmondig met "ja" kan beantwoorden. Ik heb die avond super gevist, de top stond bijna niet stil en het was al donker toen ik mijn spullen ging opruimen en daarna op de fiets richting camping ging. Hier ga ik zeker nog een keer vissen.

Donderdag 26 juli 2018.

Het voordeel van vakantie is dat je alles rustig aan kan doen.  En zeker deze vakantie want we hadden dit jaar in Nederland officieel met een hittegolf te maken, temperaturen overdag van boven de 33 graden is best wel warm en zeker om in de felle zon te gaan zitten vissen. Ja wat ik wel gedaan heb is sissen in het water om af te koelen en de vochthuishouding op peil te houden.

Nee het vissen had ik in de avond gepland, want na het succes van vorige avond moest ik natuurlijk terug om het nogmaals te proberen, was het geluk of zit er toch nog voldoende vis in onze wateren om te vangen?

Grondvoer had ik nog voldoende maar maden en pieren had ik niet voldoende, ik had er de vorige dag natuurlijk meer mee kunnen nemen en  in de kleine koelkast van de camper te bewaren, maar daar waren ze het op de camping niet mee eens. Dus zat er niks anders op dan aan het eind van de middag op de fiets naar Koudum te fietsen en bij de ' Welkoop' verse maden en pieren te halen, ze waren daar overigens niet zuinig als je je maden doos liet vullen. Er was ook een viswinkel in Balk maar dat was 10 km verder en aangezien ik alleen een fiets bij mij had vond ik 1 km zat om bij deze hitte te fietsen.

Wederom om 19.30 uur de fiets gepakt en naar de waterkant en alles weer geïnstalleerd, hengel te water en vol verwachting……. En het is weer gelijk raak de éérste 5 vissen waren van het type bliek, daarna volgt de éérste brasem. Tussendoor wel enkele missers gehad en wat onderlijnen verspeeld, maar dat hoort er ook bij zullen we maar denken. In totaal die avond 15 vissen gevangen met af en toe een brasem van ongeveer ± 2 kg stuk.

Het was al erg donker toen ik alles ging inpakken, maar gelukkig stond  er bij de visstek een lantaarn zodat ik alles bij elkaar kon zoeken en op de fiets kon vastbinden. Wederom was het weer een heerlijke visavond.

Vrijdag 27 juli 2018

Het  was die dag  nog steeds te warm om overdag te gaan vissen, dus werd het weer een avondsessie. Overdag pieren en maden gehaald. ’s Avonds weer naar de waterkant gegaan naar dezelfde plek (waarom veranderen als je er zelf vertrouwen in hebt ) spullen uitgepakt en weer ingegooid.

nee pap even wachten met inwerpen

Nu was de plaatselijke jeugd aanwezig met een rubberboot. Het is een mooie plek om de vrijdagavond in te drinken en ik had gelijk gezelligheid aan de waterkant. Na een uur vertrokken ze weer. De  vangst viel deze avond een beetje tegen: 12 vissen , bliek en brasem. Al had de bliek de overhand. Je raakt een beetje verwend als de vangsten de avonden daarvoor zo goed zijn geweest. Friesland blijft een mooie provincie zie ook de foto’s die ik erbij heb geplaatst.

Zaterdag 28 juli 2018 niet gevist.

Zondag  29 juli 2108.

Op maandag zouden we van camping gaan wisselen dus had ik deze avond nog een keer de kans om te gaan vissen. Het zou geen lange sessie worden want de visspullen moeten ook nog schoon en opgeruimd worden, dus kan het niet te laat worden. 1,5 uur maximaal was  de bedoeling.

Na het installeren en het gereed maken van  het voer, plonst de korf weer te water, de picker blijft een lekker hengeltje om  mee te vissen, niet zwaarder dan 50 gram om mee te werpen en ik vis gemiddeld met 30 gram, met dit gewicht had ik geen moeite om de korf op zijn plaats te houden.

De wind was die avond gedraaid en het stroomde dus ook de andere kant op. Weliswaar lichtjes maar toch had ik er mee te maken. De vangsten waren duidelijk anders dan de avonden daarvoor. In deze korte sessie ving ik toch nog 4 blieken en 3 brasems. Wat dus eigenlijk niet tegen viel.

Al met al kijk ik terug op een paar leuke dagen op camping “de Kuilart” en ik zeker nog wel  een keer terug zou willen komen.

Maandag 30 juli 2018.

We zijn vandaag verhuisd naar een camping in de provincie Groningen “de Wedderbergen” bij het plaatsje Wedde. Langs de camping stroomt het riviertje de Westerwoldse A. Op de eerste avond ben ik eens even wezen kijken of er gevist word. Dat gebeurde mondjesmaat en de rede hiervoor was dat je opgevreten werd door de “meuziken” of te wel steekmuggen, gek werd je er van, je kon ’s avonds niet buiten zitten zonder dat je helemaal lek gestoken werd. Dus ’s avonds vissen werd het niet. Er was ook een visvijver, maar daar werd meer op karper gevist.

Woensdag 1 augustus 2018

Deze dag ben ik ’s morgens wezen vissen. Om 7.30 uur opgestaan (het is tenslotte vakantie) spullen gepakt, we zitten 4 minuten van het water, dus veel heb ik niet nodig.  De dag ervoor in Vlagtwedde maden gehaald, dus op naar de waterkant. Dit keer had ik de vaste stok bij me. Eerst een voer gemaakt, hengel gereed gemaakt , gepeild en er bleek maar  een meter water te staan, daarna een voerplek gemaakt en vissen.

Vol goede moed zat ik aan de waterkant want na de vorige vangsten verwacht je natuurlijk gelijk weer aanbeten, maar dat viel tegen in 3 uur tijd had ik 1 klein voorntje. Wat ik ook probeerde ik kreeg de vissen niet aan de haak.

Verder heb ik op deze camping ook niet meer gevist.

Zondag 5 augustus 2018

Op vrijdag zijn we weer naar een andere camping gegaan. Ditmaal zitten we op camping “de Hondsrug” in Eext, Drenthe. Dit was een mooie camping met alleen een visvijver in de buurt “de Braamsplas”.

Hier ben ik op zondag  wezen vissen.

Op zaterdag ben ik al even wezen kijken waar het was. Bij de receptie gevraagd hoe ik daar het beste kon komen. Ik moest via een bosweg met fietspad ernaast door het bos naar de vijver fietsen.

Een mooie visplas met een leuk visbestand, voorn, baars, karper en diverse steigers en plaatsen waar je goed kon zitten om te vissen. De plas is eigendom van een vereniging en je moet lid zijn van deze vereniging om er te mogen vissen of een dagvergunning kopen van jawel € 2,-. Dit laatste heb ik gelijk bij terug komst op de camping maar aangeschaft bij de receptie.

’s Avonds de spullen alvast klaar gezet en

vast op de fiets gebonden ( weer de transportfiets, een goed vervoermiddel overigens ).

’s Morgens om 7.30 uur richting visvijver gefietst, wat een hele onderneming is met visspullen op een bospad, want het laatste stuk is echt een bospad met los zand.

Bij de visvijver aangekomen waren er al vier karper vissers aanwezig, twee hadden er overnacht en ze hadden ’s nachts 1 karper gevangen. Maar er is ruimte genoeg.

Aan de overkant was een mooi visplaats; dit was een aarden wal die een meter of 3 in de vijver gemaakt was, super om op te zitten. Ik had net alles gereed  gemaakt en de  hengel lag net in het water of ik had de 1e vis te pakken, een voorntje. Terwijl ik de vis onthaakte, stond er een man achter mij mee te kijken, dit bleek de beheerder van de plas te zijn. Nadat ik de vis had terug gezet, zei hij: “Meneer, u bent in overtreding”. Ik zeg: “Hoezo dan?” Hij zegt: “Uw fiets mag hier niet staan”. Wat blijkt, je moet je fiets aan het begin neerzetten.  Nadat ik dat gedaan had, was de man  tevreden en kon  ik verder gaan met vissen zonder verdere op of aanmerkingen.(Regels  zijn regels,  zullen we maar denken).

Nadat ik de hengel weer had ingegooid, er stond maar 80 cm water, duurde het even voor de volgende aanbeten. In totaal heb ik 12 vissen gevangen. 1 voorn, 1 roofblei, 2 kolblei, 3 windes, 3 baarzen  en 2 karpers. 1 karper was best aan de maat ik schat ongeveer 2 kg hij paste net in mijn schepnet.  Ik ben er ongeveer 10 minuten mee bezig geweest om hem te scheppen. Ik viste namelijk met 0.12.mm hoofdlijn en 0.10 mm onderlijn met haakje 14 en natuurlijk elastiek maar dan is het toch best spannend om hem in het schepnet te krijgen wat uiteindelijk ook lukte.

Halverwege de middag vielen de aanbeten stil en werd het tijd om te stoppen en weer  camperwaarts te keren. Wederom was dit weer een heerlijke visdag waar ik met plezier op terug kijk.

Dit was tevens de laatste visdag van deze vakantie.

Kijk bijgaande foto’s voor een sfeerimpressie.

Groetjes

Bas.

p.s. als je na het lezen van dit verhaaltje ook een vis verhaal heb, of het nou is van de vakantie of van een andere keer. En je vind het leuk om het te plaatsen. Het hoeft niet lang te zijn hoor. Mail het dan naar ons mailadres: HSVtvoorntje@gmail.com.

Eventuele foto’s ook meezenden, dan word het op de site geplaats.