Visvakantie van Jan de Heer en Ad de Kok.

Vorig jaar hebben Jan de Heer en ik( auteur Ad de Kok ) een visweek gehouden in Frankrijk, om op karper te vissen. Dit was zo goed bevallen dat we voor dit jaar ook weer een week geboekt hadden. Van 22 juni 2019 t/m 29 juni 2019.

Op 21-6-2019 vrijdag middag 15.00 uur komt Jan heel veel vis spullen van mij alvast op halen met een gehuurde VW bus, deze hadden we gehuurd bij Verlaat transport.

Op zaterdagmorgen ( zeg maar nacht) 22-6 komt Jan mij op halen om 1.45 uur en vertrekken wij richting Frankrijk naar het karper water LA.CARRIERE in Bieville-Quetieville in Normandië. We hebben een reis van 580 km voor de boeg, na 3 stops zijn wij om 10.15 uur op plaats van bestemming. Stek no; 23 is onze visplaats voor de komende week. Aan een meer van 6,5 hectare groot.

We lossen gelijk de bus en de hengels gaan om 12,30 uur te water. We bouwen onze stek no: 23 op met tenten, de keuken en we eten tussen door wat, om 15.00 uur is alles klaar.
Gelijk aansluitend zet ik een pot koffie en na dat we die genuttigd hebben, zitten we lekker van de zon te genieten. Jan struint wat rond en vind in de bosjes een oude party tent, het gereedschap word gepakt en bouwen van dit schroot een degelijke tripot van 2 mtr. hoog. Die kunnen we gebruiken om de karpers aan te wegen, want er zwemmen hier grote 20 kg plus karpers rond en die hopen we natuurlijk te vangen.

We eten vandaag Nasi met satéballen, lekker hoor!!!! Om 20.00 uur hebben we nog niets gevangen.

Zondagnacht 23-6 2019.
Om 01.00 uur gaat een pieper af, Ad heeft beet, rent de tent uit, maar helaas niets aan de haak.
Om 04.45 uur bij Ad een run, weer niets.
Om 5.30 uur gaat ik uit bed, koffie gezet en de hengels opnieuw be aast en genieten voor de tent van de springende karpers Jan komt om 07.30 uur uit bed drinkt een bakkie en be aast zijn 3 hengels.

Als ik ga douchen houd Jan de wacht bij de 6 hengels.

Ik praat even bij met Rob en Francis, dit zijn 2 vissers uit Den Haag, Francis heeft er al 5 gevangen Rob nog geen een.
Om 09.00 uur maakt ik het ontbijt met een gekookt eitje. Jan vangt om 11.15 uur een mooie karper maar verspeeld hem, lijnbreuk !! jammer. Ik zet nog een pot koffie en Jan repareert zijn hengel en vist weer op de zelfde plaats.
Voor de rest van de dag geen teken van een karper (tot het avondeten) om 16.30 uur schilt Jan de aardappelen en ik kook ze met boontjes en hamburgers. Na het eten gaat Jan douchen en de vaat doen ik bel even met Lies en zegt nog niets gevangen.
Ik beaas de hengels opnieuw en vang om 18.20 uur een spiegel karper van 20 pond ik ben zo blij als een kind. ( de eerste is binnen).

Ik vang om 21.30 uur een spiegelkarper van 16 pond en hij word door Jan vakkundig geschept, teamwork noemt men dat om 22.55 uur vangt Jan een spiegel karper van 20 pond. Daar werden wij blij van want op 0 blijven is nooit leuk, ook al zijn wij de 60 jaar al gepasseerd, we zijn nog net kleine kinderen.
Om 23.10 uur krijg ik een run maar na een paar mtr. lost de vis jammer.

Maandag nacht 24-6-2019.
Om 00.30 uur vang ik een mooie spiegel karper van 16 pond en om 03.45 uur vang ik een spiegel karper van 20 pond. Jan vangt om 04.50 uur ook een spiegel karper van 16 pond. Om 06.30 uur kom ik uit bed en zet een pot koffie en be aas mijn 3 hengels.

Om 08 00 uur schrijf ik dit verslag en Jan zaagt in de tussentijd nog een BOS om en komt 09.30 uur uit bed. Ik ga dan douchen en klets even bij met Rob en Francis van stek nr:25. Na het ontbijt om 10.00 uur met gebakken eieren. Rond de middag nemen we een jägermeister en wat hapjes zoals komkommer, kaas en worst, want Lies en ik zijn vandaag 42 jaar getrouwd dus wat lekkers hoort er bij dan toch?? Wij vonden van wel.
We bouwen nog een tripot van het schroot van de party tent en we hebben ook een bedrijfje op gestart,

“HEKO metaal recycling” tot 29 juli 2019 gevestigd in Frankrijk.

Het is inmiddels 20.30 uur en hebben van af van morgen 5 uur niets meer gevangen, het is heel de dag bewolkt met een miezer regentje en 17 graden. Om 21.55 uur vang ik dan toch een mooie spiegel karper van 28 pond, daar ben ik wel 15 min. mee bezig geweest voor dat die op de onthaak mat lag.

Jan maakt er mooie foto’s van om daarna weer met de nodige voorzichtigheid te worden terug gezet in het meer. Er gaat op dat moment ook een onweers bui langs, we hoopte dat de bui mee zou vallen dus gingen we met een voldaan gevoel om 23.00 uur slapen.
Maar helaas de onweers bui kwam toch onze kant op, dus de hengels op de kant en andere dingen veilig gesteld en weer in bed gekropen. De bui duurde tot 01.00 uur en ik ben daarna toch in slaap gevallen.

Dinsdagmorgen 25-06-2019.
Om 05.30 uur uit bed gestapt en ik zet gelijk koffie daarna de rommel van de bui opgeruimd, om daarna de hengels weer opnieuw te beazen en verder te vissen. Het is inmiddels 07.00 uur en ik zit bij de hengels met een bakkie koffie te genieten van, de springende karpers, de vogels die fluiten er zwemt ook nog een bever langs en de ooievaar zat weer op de afgezaagde boom en klaterde met zijn snavel, de natuur is zo mooi als je het maar wil zien.

Jan slaapt nog en ook op stek nr:25 bij Rob en Francis zie ik nog geen beweging om 07.45.uur komt Jan uit bed en beaast zijn 3 hengels. Dat helpt wel want om 08.45 uur vangt hij een 24 ponds spiegel karper.
Jan gaat daarna douchen en gelijk de telefoon opladen. Maar je zal het altijd zien ben je even weg dan krijg je een run op je hengel, gelukkig ben ik nog bij de hengels gebleven dus kan ik de vis naar de kant drillen. Jammer genoeg verspeeld ik hem 4 mtr. voor de kant dat is balen zeg, maar ook dat hoort bij het vissen.
Jan vangt na het douchen om 11.30 uur een mooie schub karper van 19 pond. Ik vang om 12.30 uur een spiegel karper van 22 pond en daarna vangt Jan een spiegel karper van 28 pond met Boilies en voer van Rob en Francis.
Na al deze vangsten wordt het tijd om de inwendige mens te versterken dus ga ik broodjes bakken en samen bereiden we het middag eten en uiteraard het daarna te nuttigen.
Jan besluit dat je van al die vangsten en eten het tijd wordt om een dutje doen.
En dat kan hij hoor!!!! Hij zaagt weer een heel BOS om. ( Frankrijk is redelijk kaal na een vissessie van de Fa. “Heko”)
Ik besluit dan maar om voor de tent bij zijn hengels zitten en ook ik dommel in slaap, als plotseling om 15.55 uur Jan zijn pieper het uit gilt. “Beet” alles wakker. Jan vangt een spiegel karper van 24 pond.

Jan gooit zijn hengel weer in en ik maakt het eten klaar spacheti bolonage met gebakken ui en mais heel lekker.Na de vaat om 18.15 uur vang ik een 16 ponds spiegel karper om 18.15 uur. Om19.30 uur heb ik weer beet maar helaas verspeel ik deze vangst jammer. Jan heeft om 21.45 uur beet maar de lijn breekt, balen zeg. Om  22.15 uur gaan we slapen.

Woensdag 26-06-2019
Om 05.00 uur sta ik bij de hengels want hij piept een paar keer en voor de rest niets meer. Dus ga ik maar koffie zetten ik ben er nu toch al uit. Na het koffie zetten beaas ik de 3 hengels weer opnieuw en ga daarna koffie drinken.
Jan komt er om 08.30 uur uit bed, hij was heel de nacht in de weer geweest.
Ik ga douchen en even bij Rob en Francis op stek nr:25 tegen over ons, plus minus 150 mtr.  bij van ons vandaan.
Om 09.30 uur vang ik nog een 23 ponds spiegel karper, maar voor de rest van deze dag vangen we niets meer. Ook niet op de andere 2 stekken.
Tussen de middag broodjes gebakken met ei en spek lekker hoor.
Voor het avond eten hebben we gebakken aardappels, witte bonen en spek lappen. Het is deze dag 32 graden.
Om 20.30 uur beaas ik mijn hengels nog een keer. Weer vind ik dat we een borrel verdiend hebben, Jan neemt een cola en ik een jägermeister, “proost” het is nog 28 graden.

Donderdag 27-6-2019.
Sta ik om 06.00 uur op, zet een pot koffie en zit voor de tent te genieten van de natuur en de koffie. Als Jan uit bed komt ga ik douchen en even bij kletsen op stek nr:25.

Intussen is het 8.25 uur vangt Jan een 35 ponds spiegel karper, kikken man.
Jan dekt de tafel voor het ontbijt en ik beaas mijn 3 engels weer,  het is inmiddels 09 00 uur al 29 graden hopelijk vangen wij nog een paar mooie karpers. Afwachten maar!!!
Om 17.00 uur maak ik het eten klaar Kartofelen met ei, spek, snijbonen en braad worsten.
Vanaf 08.25 uur hebben we niets meer gevangen. Het is om 18.00.uur nog 36 graden het gaat gelukkig wel een beetje waaien en we draaien met de schaduw van de boom mee. We gaan om 23. 00 uur slapen.
Maar ook deze avond liggen we goed en wel plat of de pieper gaat af. Ik vang om 23.50 uur een spiegel karper van 25 pond, die door de lijnen van de andere hengels heen zwemt maar hij komt op de onthaak mat om 00.30 uur ga ik weer slapen.

Vrijdag 28-6-2019.
Om 03.00 uur wordt ik gewekt door een gillende pieper ik spring uit bed 😉 en vang een spiegel karper van 20 pond, terwijl ik staat te drillen gaat ook bij Jan een pieper af en Jan vangt ook een spiegel karper van 17 pond. Daarna weer naar bed.Om 06.45 uur kom ik uit bed zet een pot koffie en kook de eieren. Het is inmiddels 08.00 uur al 25 graden. Jan slaapt nog en komt er om 08.45 uur uit.

Ik ga douchen en als ik terug komt is de tafel gedekt voor het ontbijt. Ik bak nog even de afbak broodjes 6 stuks om precies te zijn.Na het ontbijt gaat Jan douchen en ik ga alvast een beetje opruimen, want de laatste karper vis dag is aan gebroken. Want vanavond gaan de hengels weer in de foedralen, want morgen willen wij vroeg gaan rijden want de temp. loopt op naar 36 graden net als vandaag en het is 580 km rijden naar Hardinxveld.
Om 15.15 uur is het 36 graden en al vanaf 07.00 uur liggen de 6 hengels in het water en we hebben nog geen piepje gehoord.
We hebben intussen wel heel veel spullen opgeruimd, want wij hebben wel heel veel bij ons ( te veel ) om 21,30 uur gaan de hengels uit het water en zit het er weer op. Bijna alles gaat de bus in, alleen de tenten blijven nog staan want we moeten nog een nachtje er in slapen. Het is om 22.30 uur nog 28 graden.

Jan neemt de tripot wel mee naar huis. Aan de Tripot hebben wij de karpers gewogen.

Resultaat van een week Karper vissen in Frankrijk;

Gevangen Karpers;                18 stuks.
Totaal gewicht;                       193 kg.
Vakjargon;                              386 pond. (Of zoals ik het ook wel noemt karper visserstaal.)
Grootste vangst.                     Spiegel karper 35 pond.
Gezelligheidsgehalte;             Hoog.
GENIETEN;                            Erg hoog.

Al met al het was een hele leuke week.

Zaterdag 29-6-2019.
Ik ben om 05.30 uur wakker zet nog 3 thermos kannen koffie voor onderweg. Daarna ga ik mijn tent afbreken en opruimen en roep om 06.00 uur Jan.
We drinken eerst koffie om daarna alles in de bus te laden, om 06.45 uur zit alles er in.
We lopen nog even langs stek nr:25 om nog even afscheid te nemen bij Rob en Francis, die zijn nog aan het laden. Nog even opfrissen bij de douche en toilet en even afmelden bij de beheerders.
We vertrekken om 07.30 uur richting Hardinxveld, na 2 uur rijden, stoppen wij en eten een ontbijtje met koffie ( en na koffie komt een toilet bezoek).
Na een half uur vertrekken wij daar weer, richting huis. Nabij Arras tanken wij en eten nog wat onder een boom, want het is al 36 graden, na een half uur gaan we weer verder. Om 13.20 uur komen we in een file op de ring van Antwerpen. Daarna om 14.10 uur nog een file bij Prinsenbeek om tenslotte om 15.10 uur bij mij thuis aan te komen, eerst de spullen van mij gelost en nog wat gedronken bij Lies en daarna gaat Jan ook naar huis.

Het was een hele gezellige week zo samen Karper vissen.

Voor alle foto's klikt u hier

Met de hartelijke groeten van Jan en Ad “de Karper vissers” van H.S.V. ‘t Voorntje.